Tuesday, November 16, 2010

REVIEW FILEM :: Hikayat Merong Mahawangsa (The Malay Chronicles Bloodlines)


Genre: Aksi / Epik
Status: Bakal Ditayangkan
Pengarah: Yusry Abdul Halim
Bahasa: English, Bahasa Melayu
Terbitan: KRU Studios
Pelakon: Stephen Rahman-Hughes, Jing Lu,
Gavin Stenhouse, Craig Robert
Fong, Eric Karl Henrik Norman,
Keith Chong, Keith Chong,
W. Hanafi Su, Dato' Rahim Razali,
Khir Rahman, Ummi Nazeera,
Nell Ng, Jehan Miskin, Umi Aida,
Kuswadinata, Mano Maniam,
Ravi Sunderlingam
 



 






Ulasan Review Filem:
   "Menakjubkan!" Hanya itu kata-kata yang dapat digambarkan oleh saya selepas melihat promo filem ini di Youtube. Bagaikan filem bertaraf Hollywood ini semestinya harus diangkat sebagai filem terbaik dalam sejarah perfileman Malaysia. Seharusnya industri perfileman negara sudah kehausan idea-idea gemilang seperti Hikayat Merong Mahawangsa ini. Dari segi aksi dan kesan khas yang dimasukkan dalam filem ini, sudah tentu ia mengambarkan kehebatan filem ini, apatah lagi ia digarap oleh pengarah terkenal Malaysia Yusry Abdul Halim atau lebih dikenali Yusry (KRU).
  Saya sendiri seperti tidak sabar-sabar untuk menunggu filem ini ditayangkan dipawagam. Apa yang saya harapkan, ia tidak dianggap "indah khabar dari rupa". Mengapa saya berkata begitu? Sememangnya kesan-kesan khas sangat penting dalam memperhebatkan sesuatu cerita itu, tetapi jika jalan ceritanya kurang menyengat, membosankan dan lemah dari segi susunan plot dan klimaksnya ia semestinya sukar untuk diterima dan diangkat sebagai filem yang bermutu tinggi.
  Sedikit sinopsis tentang filem ini, filem ini berdasarkan adaptasi dari dokumen sejarah abad ke-16 berjudul 'Sejarah Melayu', 'The Chronicles of Merong Mahawangsa' sebuah epik penuh aksi ciri-ciri filem, dengan watak mitos, magis dan kesan visual yang memukau. Merong Mahawangsa adalah keturunan dari Alexander The Great, seorang kapten angkatan laut terkenal dan pelancong yang datang ke Asia beberapa ratus tahun yang lalu.
Ketika Tahun 120 AD ... saat Empayar Rom berada di puncak kekuasaannya, pada masa pemerintahan Hadrian - salah satu daripada 5 empayar terhebatnya. Sementara di China, Dinasti Han ingin dianggap sebagai kerajaan yang berkuasa dan berkembang ke Asia Tengah ... seratus tahun sebelum tempoh Tiga Kerajaan. Sebagai armada Rom melakukan perbaikan mereka dan tersenarai di Goa, mereka meminta Merong Mahawangsa untuk mengawal seorang putera Rom ke Asia Tenggara, berkahwin dengan seorang puteri Cina yang cantik dari Dinasti Han. Puteri China dan putera Rom seharusnya bertemu dan berkahwin dengan alasan neutral.
Namun, bangsa bajak laut Geruda punya rencana lain. Mereka memutuskan untuk menculik putri China dan menggunakan dia sebagai tebusan. laluan ke Selat Melaka, armada Merong Mahawangsa itu diserang oleh pasukan Geruda sementara berhenti di sebuah pulau kecil untuk mengisi persediaan.
Adakah Merong Mahawangsa mampu menyelamatkan Putri dan kembali bersatu dia dan perkahwinan yang ditetapkan untuk mempertemukan dua peradaban besar dari Timur dan Barat? Sama-samalah kita tunggu dan saksikan kesudahan kisah ini.

Layari laman web filem ini sekarang untuk lebih lanjut 
http://www.krustudios.com/Merong_Mahawangsa

Informasi Tambahan: 
Hikayat Merong Mahawangsa atau judul antarabangsanya The Malay Chronicles: Bloodlines pula muncul filem Melayu terbesar akan diedarkan di seluruh dunia. Difahamkan, sehingga kini filem yang mengambil masa sembilan bulan untuk disiapkan proses kesan visual atau CGInya itu bakal ditayangkan di 50 negara termasuk Kanada, Amerika Syarikat, New Zealand, China, Thailand, Vietnam, Russia, serta hampir keseluruhan negara Eropah dan Timur Tengah.
 
Filem terbabit akan ditayangkan di Los Angeles, California, pada 4 dan 5 November ini sempena acara The American Film Market (AFM).
 
Promo Filem:

Blog Archive